Az élelmiszer és nem-élelmiszer jellegű napi fogyasztási cikkeket előállítókat, valamint a kiskereskedelmi szereplőket tömörítő szakmai szervezetekként (közösen FMCG szektor) egyszerre vagyunk elkötelezettek a fogyasztóink egészségének és biztonságának garantálása mellet környezetünk állapotának megóvása, a fenntartható működés, illetve a felelősségteljes üzletvitel iránt, ezen elveket teljes mértékben magunkénak valljuk.
Az alábbi közös manifesztumot aláíró szervezetek: a Felelős Élelmiszergyártók (FÉSZ) tagsága, beleértve a Magyar Húsiparosok Szövetségét, a Magyar Pékszövetséget, a Cukoripari Egyesülést, a Magyar Édességgyártók Szövetségét, a Magyar Hűtő-és Konzervipari Szövetséget, a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetséget, valamint a Tejipari Egyesülést. Csatlakoztak a FÉSZ tagságán kívülről élelmiszeripari ágazati szakszövetségek is, úgy, mint a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, Magyar Sörgyártók Szövetsége, Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács, Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége, Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács), valamint a Magyar Kozmetikai és Háztartás-vegyipari Szövetség, a Magyar Márkaszövetség, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség és az Országos Kereskedelmi Szövetség.
Álláspontunk szerint az Európai Unió körforgásos gazdasági csomagjának csomagolási hulladékokkal foglalkozó irányelve hazai átültetésekor az alábbi szempontokat kell érvényesíteni:
- – Az EU irányelvek által kitűzött csomagolási hulladék célértékek a szelektív gyűjtési rendszer – az egyes ágazati sajátosságoknak megfelelő – hazai kiterjesztésével és hatékonyságának fokozásával teljesíthetők.
- – A kötelező gyártói felelősség kiterjesztéseként létre kell hozni piaci alapokon szerveződő irányító szervezeteket a csomagolási hulladékokkal kapcsolatos feladatok megszervezésére és finanszírozására. E szervezetekben minden érintett fél képviselteti magát.
- – A kiterjesztett gyártói felelősség (EPR) irányító szervezeteit a gyártók az ágazati sajátosságoknak megfelelően, az anyagáramokra vonatkozó piaci és szakmai sajátosságok figyelembevételével hozzák létre és működtetik.
- – Az EPR rendszer és az irányító szervezetek kialakításakor egyértelműen meg kell határozni a szereplők felelősségi köreit, és a szükséges teljesítéseket biztosító kontroll mechanizmusokat, az adminisztratív terhek minimálisan tartása mellett.
- – Az EPR rendszer irányító szervezetei felépítésükből adódóan rugalmasan működnek, és képesek a globális piaci folyamatokra gyorsan reagálni mind a teljesítések mennyiségét, mind azok finanszírozását tekintve.
- – Az uniós irányelvi előírásoknak megfelelően az egyéni teljesítés lehetőségét is biztosítani kell, oly módon, hogy az semmi tekintetben nem diszkriminatív akár gyűjtési célok, akár adminisztratív terhek tekintetében.
- – Az érintett szereplők által ma környezetvédelmi termékdíjként befizetett összegek fedeznék az EPR irányító szervezetek működési költségeit, úgy, hogy azok az állami költségvetésen kívül áramolnak, ezzel rugalmasságot adnak a szereplők finanszírozásában. Az irányító szervezeti tagok termékdíjfizetési kötelezettség helyett csak az EPR díjat fizetik meg.
- – Tekintettel kell lenni a hazai piaci szereplők nemzetközi versenyképességére. Az Európai Unió más tagállamaiban vagy akár szomszédos harmadik országokban működő vállalkozások alacsonyabb csomagolási hulladékokhoz kapcsolódó terhei a hazai vállalkozások versenyképességét rontanák.
- – A fogyasztók biztonsága, az élelmiszerbiztonság és a termékek biztonságossága mindenkor elsődleges prioritások.
- – A csomagolási hulladékok mennyiségének csökkentésére, illetve keletkezésük elkerülésére az érintett szereplők – saját tevékenységük adottságaiból kiindulva, és ahhoz igazítva – önkéntes vállalásokat tesznek.
- – Közös céljaink eléréséhez elengedhetetlen a lakossági szemléletformálás, amelyből minden érintettnek, piaci szereplőknek és az államnak is ki kell vennie a részét.
- – A fent leírtakon túl az FMCG szektor gyártókat és kereskedőket tömörítő érdekképviseleti szervezetei szakágazatuk sajátosságait figyelembevéve további részletes javaslatokat dolgozhatnak ki a körforgásos gazdaság, illetve a csomagolási hulladékok témakörében.