Az előző bejegyzésben taglalt okokból kiindulva meggyőződésünk, hogy a NETA a bevezetésének indokaként kitűzött célok elérésére nem alkalmas, ugyanakkor a hazai élelmiszer-feldolgozó szektor számára egyértelműen káros következményekkel jár.
A népegészségügyi problémák ugyanakkor fennállnak (a világ egyik leginkább elhízott nemzetét alkotjuk, az életmóddal összefüggő betegségek és halálokok előfordulási gyakoriságában is dobogón állunk, ahogy az alkoholfogyasztás tekintetében is), ezért a következőket javasoljuk:
- 2019. folyamán kerüljön részletes feltérképezésre a magyar lakosság élelmiszerfogyasztási és tápanyagbeviteli mintája.
- Álláspontunk szerint erre kiváló lehetőséget nyújt a 2018-ban készült OTÁP vizsgálat eredményeinek kiértékelése és részleteinek nyilvánosságra hozatala. Ezt követően lehetőség nyílna az eredmények alapján egy olyan objektív kritériumrendszert kialakítására, amely alapján besorolhatók lennének az egyes élelmiszercsoportok aszerint, hogy milyen mértékben járulnak hozzá a tápanyagok beviteléhez.
- Az adó bevezetése óta végzett hazai hatásvizsgálatok részletes eredményeit és módszertanát tegyék nyilvánossá az érintett ágazat képviselői számára.
- A kapott táplálkozási minták alapján kerüljön kialakításra 2019 végéig egy olyan komplex rendszer, amely a népegészségügyi szempontból valóban szükséges pontokon beavatkozva ösztönzi a kívánatos termékfejlesztési irányokat és valóban hozzájárulhat a lakosság táplálkozási szokásainak megváltoztatásához. Az átfogó, népegészségügyi, azaz nem csak adóztatási kérdésekre szűkített megközelítés érdekében indokolt lenne az OTÁP vizsgálat következtetéseit, illetve a NETA strukturális felülvizsgálatát az EMMI hatáskörébe tartozó nemzeti népegészségügyi program intézkedéseivel is összhangba hozni.
- A NETA kerüljön kivezetésre és az érintettek összefogásával emeljük nemzeti szintre az ÉFOSZ (FÉSZ) önkéntes vállalási rendszerét nemzeti, a részvételt pozitív ösztönzőkkel serkentsük (nemzeti és uniós támogatás, adókedvezmények).
- Amíg az adó nem kerül kivezetésre, addig is a NETA bevételek – hasonlóan a többi adóbevételhez – a központi költségvetésbe kerüljenek, ezáltal ne legyen kitéve az élelmiszeripar a potenciális kedvezményezetti kör által tett, a bevételek növelésére vonatkozó javaslatokból adódó állandó fenyegetettségnek.
- 2020-tól a látványcsapatsport-támogatások mintájára a társasági adó felajánlások egy részét népegészségügyi célokra is lehessen irányítani, így a vállalatok társasági adója terhére, és ne egy külön adóból származó bevételekből kelljen finanszírozni egyes népegészségügyi feladatokat.
- A kormány dolgozzon ki az érintettekkel, így az élelmiszeriparral együttműködésben korszerű edukációs programot az egészséges életmód elterjesztésére a lakosság körében.
Ezeket a javaslatokat a kormány számára is eljuttattuk, mindeddig érdemi választ a felvetéseinkre nem kaptunk. Ugyanakkor a jelenleg tárgyalás alatt álló, a kormányzati műhelyekben elkészült ún. „versenyképességi csomagok” mindegyikében szerepel a NETA további emelésének, sőt hatálya kiterjesztésének javaslata.
A FÉSZ hozzáadott cukorcsökkentési programra vonatkozó javaslatai