Hogyan választ beszállítót a Pöttyös termékeket előállító vállalat?
A nagy élelmiszeripari cégeknél nem ritka, hogy több száz szerződés beszállítóval tartanak napi szinten kapcsolatot, sokszor akár évtizedekre visszamenőleg. A kívánt íz, összetétel, állag eléréséhez nem csak a magas minőség és kifogástalan élelmiszerbiztonság, de a piac és a fogyasztók ismerete valamint a vevő és beszállító közötti bizalom is fontos része az egyenletnek. Szautner Péter, az egyik legjelentősebb hazai tejipari vállalat, a Pöttyös és Milli termékeket is gyártó Friesland Campina Hungária vezérigazgatója mesélt nekünk arról, hogy működik mindez a gyakorlatban.
150 terméketek van. Hány beszállítóval dolgoztok együtt és mi alapján választjátok ki őket?
„Közel 500 szerződéses beszállítói és szolgáltatói kapcsolatunk működik folyamatosan. Szigorú rendszerünk van a kiválasztásukra és az auditálásra és tudom, hogy nem könnyű megfelelni a feltételeinknek. Az ár fontos, de nem lehet a legfontosabb tényező: mindennek a célja az, hogy a fogyasztóink minden nap azt kaphassák, amit megszoktak és elvárnak tőlünk: jó minőségű, finom és legfőképpen megbízható és biztonságos termékeket.
Ezt a konyhában és egy feldolgozó üzemben is ugyanúgy lehet elérni: jó minőségű, élelmiszerbiztonsági szempontból kifogástalan alapanyagokkal. A különbség az, hogy az élelmiszeripar nem teheti meg azt, amit egy háziasszony: nem mehet minden héten másik „üzletbe”, azaz másik beszállítóhoz, ha nincs megelégedve a vásárolt alapanyagok minőségével, hanem már a beszállító kiválasztásakor meg kell bizonyosodni előre, hogy az adott partner meg tud-e felelni az elvásároknak. Ez egy komoly feladat, így mi sem vagyunk könnyű helyzetben.
Ki a legrégebbi beszállítótok?
Sok partnerünkkel már évtizedek óta együtt dolgozunk, példaként említhetném a több, akár 20-30 éve számunkra tejet szállító hazai tejtermelőket, és még sok egyéb, 5-10 éve jól működő beszállítói kapcsolatunkat csomagolóanyagok, vagy éppen gyümölcskészítmények terén. Ilyen időtávon egy vevő-szállítói kapcsolat – csakúgy, mint bármilyen egyéb kapcsolatban – a nehézségek és kihívások mellett mindkét fél számára sok előnyt hordoz hosszú távon is, és jó esetben a két fél valóban stratégiai partnerré válik. Persze ezért mindkét félnek tennie kell: a minőség szigorú megkövetelése és a gyakori ellenőrzések mellett mi is igyekszünk minél jobban bevonni a beszállítóinkat például már a termékfejlesztések korai szakaszába, kíváncsiak vagyunk az ötleteikre, vagy az újdonságaikra.
Hogyan lehet valakiből a Pöttyös Túró Rudi beszállítója?
A kiválasztás folyamata házon belül kezdődik, a termékfejlesztők, technológusok határozzák meg, hogy egy meglévő vagy új termék gyártásához pontosan milyen összetevőkre lesz szükség, ideértve a csomagoló anyagokat is.
Amikor megvan a pontos elképzelés, akkor legalább három, megfelelő minőséget produkáló és referenciával rendelkező lehetséges beszállító partnertől kérünk ajánlatot és mintákat. A megfelelő összetevők kiválasztása aprólékos folyamat és egyébként gyakran tovább tart, mint magának a terméktípusnak a kifejlesztése. Ebben a fázisban számos laboratóriumi és üzemi teszt és próbagyártás is történik, amely során szintén felmerülhetnek kérdések, de így tudunk arról is megbizonyosodni, hogy az új összetevő valós gyártási körülmények között is megfelel az elvárásoknak.
Mi történik azután, ha megvan a kiválasztott minta?
Még hátravan az ún. beszállítói audit. Ennek során az adott területen szakértő beszerző és minőségbiztosításért felelős kollégáink elmennek a kiválasztott beszállítóhoz és részletes auditot készítenek. Pontról pontra ellenőrzik, hogy be tudja-e tartani az ígéretét, valóban minden szempontból rendben vannak-e a feltételek, legyen szó gyártási higiéniáról, a beszállító által használt ellenőrzési folyamatokról, a termék utánkövetés feltételeiről és a megfelelő munkakörülményekről. Mivel jellemzően nagy volumenű beszerzésekről van szó, így az is fontos, hogy a kiválasztott partner folyamatosan és nagy mennyiségű rendelések esetén is tudja az elvárt magas minőséget biztosítani. Ha mindent rendben találunk, akkor indulhat az együttműködés.
Figyelünk rá, hogy lehetőleg minél több hazai beszállítóval dolgozzunk, de a minőségi elvárások minden beszállítóra nézve azonosak. A hazai beszállítók fejlődése nekünk is fontos, egyrészt a hazai alapanyag termelés és munkahelyek megtartása szempontjából, de azért is, mert a közelebbről beszerzett termékek szállítása alacsonyabb környezeti terheléssel jár együtt. Így hozzá tudunk járulni a hosszú távon fenntartható gazdálkodáshoz is.